donderdag 5 november 2009

Ouddocent en jongensboekenschrijver H.J. Haarman


Bron: Marjan Schuddeboom. Bekend en onbekend. 2007.

Een paar oud-leerlingen gaven aan midden jaren 50 les te hebben gehad van een kinderboekenschrijver. Het zou gaan om de heer Haarman. Vervolgens zijn wij de bibliotheek en het archief ingedoken om meer over hem te weten te komen.

Hendrik Johannes Haarman (Henk) heeft 13 jongensboeken geschreven tussen 1941 en 1955. De titel van elf van zijn boeken begint met “de strijd….”, bijvoorbeeld ‘de strijd om de TT’. In de meeste van zijn boeken staan drie boezemvrienden centraal (Henry, Klaas en Wim), die spannende avonturen meemaken. De eerste boeken spelen zich af in de omgeving van Deventer en Zutphen de latere in Den Haag.


Twee kaften van boeken van Haarman (bron: www.oudejeugdboeken.nl)

Henk Haarman werd in 1914 in Deventer geboren. Nadat hij de kweekschool had afgerond vestigde hij zich in 1933 in Den Haag. Hij trouwde in 1943 en uit dit huwelijk werden twee kinderen geboren. Dit huwelijk strandde in 1949. Zijn hobby’s waren jagen, vioolspelen en reizen. Hij wordt beschreven als een charmante, intelligente man.

Haarman had in Den Haag al op de Zonnebloemschool lesgegeven en waarschijnlijk op een school (in de buurt van) de schilderswijk. Wanneer hij precies is begonnen op de Prof. Casimirschool hebben we niet kunnen ontdekken. In ieder geval werkte hij er al toen hij begin 1955 hertrouwde. Dit blijkt uit een bedankbriefje dat hij schreef aan de oudercommissie voor het geschenk dat hij had ontvangen ter gelegenheid van zijn huwelijk. In het schooljaar 1955/1956 gaf hij les aan de zesde klas. Hij kon tot zijn spijt wegens ziekte zijn klas niet persoonlijk voor het examen afleveren. Op 12 september 1956 overleed hij op 41-jarige leeftijd. In het mededelingenblad voor de ouders/verzorgers van de leerlingen stond hierover het volgende:

"In memoriam H.J. Haarman
Op 12 september j.l. bereikte ons het droevige bericht van het overlijden van de heer Haarman. Hoewel hij reeds lange tijd de school verzuimde, had niemand de indruk, dat zijn ziekte van zo'n ernstige aard was. Hij was pas sinds korte tijd aan onze school verbonden, maar wij hebben hem leren waarderen als iemand, die veel voor de school over had. Wij zullen steeds aan hem blijven denken als aan een prettige en goede collega. De school heeft in hem een goede leerkracht verloren."


Bronnen:
Gemeentearchief Den Haag. Oudercommissie van de prof. Casimirschool. Toegangsnummer 0520-01.
Besemer, A.C. (2000). De Mannenbroeders van Kamersuitgeverij: Haarman & Afman. Sieca Repro Delft.
Besemer, A.C. (1996).Het dertien-, elf- en tiental van H.J. Haarman.
Schuddeboom, M. (2007). Bekend en onbekend: een aantal biografieën van bekende en onbekende auteurs van jeugdboeken. Hendrik Johannes Haarman, een schilderachtige man. Woerden: Free Musketeers.


NP

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drie boeken heb ik, van deze schrijver gelezen. Het eerste boek was "De strijd om de Chinese schat". Een heel spannend verhaal waar in het frame van een fiets zand en diamanten verborgen zaten. Korte tijd later gevolgd door "De strijd om de Kaapse driehoekjes". Geen idee wat dat waren, later bleek dat het om postzegels ging. Op mijn 12 verjaardag in 1956, het sterfjaar van de schrijver, zat ik onder de tafel te huilen. Mijn moeder vroeg wat er aan de hand was. Ik vertelde haar snikkend dat ik zo weinig gekregen had. Daardoor kreeg ik een dag later toch nog uit medelijden een boek "De strijd om de verdwenen uitvinder". Ik vond het heerlijke spannende boeken om te lezen.
    Toen ik zelf onderwijzer werd, werkzaam op de Beatrixschool in Pijnacker, heb ik deze boeken in de klassebibliotheek gezet.
    De leerlingen vonden ze ook erg leuk. De boeken zijn later op de een of andere manier verdwenen samen met Kruimeltje en Pietje Bell. Jammer, maar niets aan te doen. Na 73 jaar kan ik er toch nog met veel plezier en heimwee aan terugdenken. Jammer dat de schrijver zo jong op 41 jarige leeftijd kwam te overlijden. Ik zal deze tijd en boeken uit mijn jeugd nooit vergeten.
    Hij rust in vrede.

    BeantwoordenVerwijderen